Jumaat, 15 Mei 2009

Kes Pertama Influenza A (H1N1) Di Malaysia.

Malaysia


KUALA LUMPUR, 15 Mei 2009 (Bernama) -- Malaysia melaporkan kes pertama kes jangkitan influenza A (H1N1) melibatkan seorang pelajar yang baru kembali dari Amerika Syarikat dua hari lepas.

Perkara itu disahkan oleh Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini.

Pelajar lelaki itu kini dikuarantin di Hospital Sungai Buloh, katanya kepada Bernama dari London.

"Pelajar itu kembali ke Malaysia pada 13 Mei dan keesokkannya, dia mendapatkan rawatan selepas berasa tidak sihat. Ujian mengesahkan dia dijangkiti virus H1N1."

Liow, dalam perjalanan ke Geneva, Switzerland untuk menghadiri Perhimpunan Agung Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan sedang transit di London.

Katanya, kakitangan kesihatan sedang berusaha mengesan semua penumpang dalam penerbangan itu dan mereka yang berhubungan dengan pelajar itu sejak kepulangannya.

"Ini amat penting dan semua perlu beri kerjasama untuk mencegah penularan wabak penyakit ini di negara ini. Kami telah mengambil pelbagai langkah pencegahan dan jabatan kesihatan sedang bekerja keras untuk mencegahnya," katanya.

Liow turut menasihatkan orang ramai supaya berjaga-jaga dan segera mendapatkan rawatan jika berasa tidak sihat.

"Butiran kes pertama ini akan diberikan oleh pegawai Kementerian Kesihatan pada sidang akhbar pada 4 petang ini," katanya.

-- BERNAMA

Tiada ulasan: